סקס

מהו פטיש מין?

פטיש מיני הוא עניין מיני אינטנסיבי בחפץ, חלק גוף או פעילות שבדרך כלל אינם מעוררים מינית בהיעדר הפטיש. אנשים שיש להם פטישים בדרך כלל מתעוררים יותר על ידי אובייקט, חלק גוף, או פעילות מאשר על ידי פעילויות מיניות אחרות. פטישים יכולים לכלול כל דבר או פעילות, החל מחפצים פיזיים כגון עור או נעליים, ועד פעילויות מיניות כגון שעבוד או הכאה.

לחץ פה
המונח פטיש שימש לראשונה לתיאור התנהגויות מיניות בשנות ה-80 של המאה ה-19, אך שורשיו נעוצים במאה ה-15. אמנם לא כל פטיש נחשב מחלת נפש, כמה אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש עשויים לאבחן פטישיזם במקרים שבהם האדם מקובע יתר על המידה על הפטיש שלהם, עד לנקודה שבה זה מפריע לחיי היומיום שלהם או גורם מתח או מצוקה.

סוגי פטישים

פטישים משתנים במידה רבה ויכולים לכלול חפצים פיזיים, פעילויות, חלקי גוף או חוויות חושיות. דוגמאות לחפצים פיזיים או פעילויות שיכולים להוות בסיס לפטיש כוללות בגדים, נעליים, גומי, עור, לטקס או חומרים אחרים; שיער; פירסינג בגוף או קעקועים; מכות; מדגדג; משחקי תפקידים; או מציצנות. חלקי גוף כולל שדיים, ישבן, רגליים, ידיים ושיער יכולים גם הם ליצור פטיש. פטישים חושיים עשויים לכלול צליל של קולות, מוסיקה או מאסק; מגע של בדים מסוימים; או את טעמם של מזונות או משקאות מסוימים.

מגוון הפטישים

אנשים עשויים להיות מגורה או להתעניין מינית בכל מספר של חפצים או פעילויות, וטווח תחומי העניין המגוונים הללו הוא כמעט בלתי מוגבל. בעוד שפטישים ספציפיים נחשבים יוצאי דופן או קיצוניים, חשוב לזכור כי תחומי עניין ופעילויות מיניות הם אינדיבידואליים מאוד ומשתנים במידה רבה מאדם לאדם. כל עוד ההתנהגות הקשורה לפטיש של אדם היא בהסכמה ובטוחה, אין שום דבר רע או לא בריא שיש אחד.

סיבות לפטישים

הסיבה המדויקת לפטישים אינה ידועה, אם כי יש כמה תיאוריות. יש חוקרים המאמינים כי פטישים נגרמים על ידי שילוב של גורמים, כולל השפעות חברתיות, חוויות אישיות וגורמים ביולוגיים. אחרים טוענים כי היווצרות פטישים היא הסתגלות אבולוציונית, המאפשרת גירוי מנטלי ורגשי גם כאשר יחסי מין אינם אפשריים.

בכל המקרים, הפסיכולוגיה האישית של הפרט והסביבה לשחק תפקיד גדול בפיתוח פטיש. חשיפה מוקדמת לאובייקט או לפעילות, חיובית או שלילית, יכולה לעצב את עמדותיו של האדם כלפיה ולהוות בסיס לפטיש. באופן דומה, התנהגויות מקובלות או מעודדות חברתית עשויות גם הן לתרום להתפתחות פטיש.

סיכונים ונזקים של פטישים

כאשר מתרגלים אותם בצורה בטוחה, בהסכמה, פטישים בדרך כלל אינם מזיקים; למעשה, יש אנשים שמוצאים אותם מהנים ומהנים. עם זאת, אנשים מסוימים עשויים להיקשר יתר על המידה לאובייקט הפטיש שלהם ולהיאבק לעסוק בפעילויות מיניות בריאות ללא מושא התשוקה שלהם. אנשים אלה עלולים לחוות מצוקה או דיכאון כאשר אינם מסוגלים להשיג או לעסוק בפטיש שלהם.

בנוסף, אנשים מסוימים עשויים להשתמש בפטיש בצורה כופה או מניפולטיבית, ללחוץ על בן זוגם לפעילויות שהם לא מרגישים בנוח איתן או לא מוכנים לעסוק בהן. חשוב לזכור שהסכמה ותקשורת הן המפתח לכל מערכת יחסים מינית בריאה, ושאף אחד לא צריך להיות בלחץ להשתתף בפעילויות שהוא לא רוצה לעשות.

רלוונטיות לאנשים א-בינאריים

מחקרים מראים כי אנשים א-בינאריים נוטים יותר להיות פטישים, במיוחד מיניים, בשל זהותם המגדרית. אנשים א-בינאריים עשויים להתקשות לבטא או להסביר את הפטישים שלהם בגלל סטיגמה, פחד משיפוט או קושי למצוא בן זוג תואם. כאשר הם מתורגלים בסביבה בטוחה ובהסכמה, פטישים יכולים להיות מקור של שמחה והנאה לאנשים א-בינאריים, ואין לשפוט אותם או לזלזל בהם.

מסקנה

פטישים הם נורמליים ומשתנים מאוד מאדם לאדם. הם יכולים לכלול חפצים פיזיים, פעילויות, חלקי גוף או חוויות חושיות ויכולים להיות מקור הנאה כאשר מתרגלים אותם בסביבה בטוחה, מוסכמת ונוחה. הסיבה המדויקת לפטישים אינה ברורה, אם כי סביר להניח שהיא כרוכה בשילוב של גורמים חברתיים, אישיים וביולוגיים. לכל אדם יש את הזכות לזהות ולחקור את תחומי העניין המיניים שלו ואף אחד לא צריך להישפט על הפטישים שלהם, במיוחד אנשים א-בינאריים.

אולי גם תאהב...